2014. június 2., hétfő

Raspberry Pi - Apache web-szerver otthonra 1.

A Raspberry Pi fogyasztása minimális (2-4W), így nagyjából havi 200 forintos áram költség mellett egy teljesen hangtalan szervert üzemeltethetsz folyamatosan otthonról, amit a kis mérete miatt (8.5cm x 5.6mm x 2.1cm) akár a szekrény tetejére is felrakhatsz.

Szerettem volna egy jelszóval védett web oldalon néhány családi fényképeket publikálni a rokonoknak (A Facebook-ot és a társait inkább hagyjuk) valamint néhány munkával kapcsolatos oktatási anyagot közzétenni az ügyfelek számára. Nem számítok nagy forgalomra, így adódott a remek alkalom hogy a Raspberry Pi-n alakítsak ki egy web-szervert méghozzá két website-al! (A példa kedvéért legyen ez az otthon és a munka)

Először is telepítettem az Apache HTTP szervert a sudo apt-get install apache2 paranccsal majd leellenőriztem, hogy a http://localhost:80 címen megjelenik-e a /var/www/index.html tartalma. Mivel a web-szervert kívülről is elakartam érni, ezért az otthoni routerem virtual szerver beállításainál kinyitottam a TCP/80-as portot, így a szolgáltatótól kapott IP címmel már meg is jelent az index.html tartalma. Szuper! Az IP címemet azonban dinamikusan adja a szolgáltató,  - ami naponta akár többször is megváltozhat - ezért az ingyenes noip DDNS szolgáltatását használtam arra, hogy a noip-nél beregisztrál domain neveim mindig az aktuális IP címemre mutassanak. Ahhoz, hogy az IP címem mindig szinkronizálódjon a noip felé, egy kliens alkalmazást telepítettem az Raspberry Pi-re, ami periodikusan elküldte a noip-nek az IP címemet. Érdemes megemlíteni, hogy az újabb routerek esetén már nem szükséges a kliens alkalmazás feltelepítése, mivel támogatják a DDNS beállítását.

Tehát beregisztráltam a noip.com-ra, majd a Hosts/Redirects, Manage Hosts alatt felvettem két hoszt nevet, ahogy az alábbi képen is látható: otthon.no-ip.org és a munka.no-ip.org. Mivel az aktuális IP címem automatikusan kitöltésre került, mindkét hoszt névvel egyből elértem a web-szerverem.


A következő lépés a noip kliens telepítése:
cd /usr/local/src/
wget http://www.no-ip.com/client/linux/noip-duc-linux.tar.gz
tar xf noip-duc-linux.tar.gz
cd noip-2.1.9-1/
make install
A noip programot a sudo /usr/local/bin/noip2 paranccsal tudjuk elindítani, azonban érdemes beállítani az alábbi tutorial alapján, hogy a Raspbian indulásával a noip szolgáltatás is mindig elinduljon. Innentől kezdve az otthoni web-szerverünk, a két beregisztrált hoszt névvel folyamatosan elérhető lesz bárki számára.

Tulajdonképpen egy mobiltelefonról is bárhonnan hozzáférhetünk az otthoni Raspberry Pi mini-számítógépünkhöz, lekérdezhetjük a GPIO portra kötött szenzorokat vagy a rákötött kamera segítségével megnézhetjük mi történik odahaza... :)

A folytatásban azt fogom megmutatni, hogy hogyan lehet mindkét website-ot üzemeltetni ugyanerről a web-szerverről, a virtuális hoszt beállítások segítségével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.